Landade, trötta och varma

Flyget var trettio minuter försenat mellan Mumbai och Chennai. När vi väl landat runt halv nio på kvällen blev vi upphämtade av en ung indier. Han som visade sig vara lika mycket globetrotter som vi, eller i alla fall försökte (det är svårt för Indier att få visum). Han  hade definitivt förstått det där med indiskt trafikvett. Störst går först, och sedan kommer den som tränger bäst och tutar mest. Tvåfiliga vägar är lätt trefiliga. Och 360 graders koll är helt livsnödvändigt. Har man mer är tre meter till bilen framför är man en fegis, och det räcker med en decimeter i sidled. Jag undrar hur det kommer sig att bilarna är såpass fina i lacken, men jag gissar att det finns grymt billiga lackerare i Indien.

Efter en timme var vi ute ur centrala Chennai och vägarna blev något mindre trafikerade. Vi andades ut lite. Framme på hotellet upptäckte vi att rummet var tjänligt men knappast mysigt. Vi lärde oss också att roomservice kostar 18 kr för sex skivor orostat rostbröd, en cola, en vattenflaska, två smörpaket och sylt som smakar godis. Vi stupade i säng rätt så snabbt, efter att ha lärt oss att vattenkranen i badrummet lättast sätts på med kranen under handfatet. Såklart!

Vi trodde att det skulle vara varmvatten i duschen och stod rätt så länge och väntade, både med den ena och den andra kranen på för fullt. Inget varmt vatten. Men vi klagar inte för det – kallduschar är väldigt behagligt i denna värmen.

Vi vaknade lagom till frukost nästa dag och testade att äta potatis i curry, men bestämde oss rätt så snabbt för att omelett och rostat bröd är en trevligare start på dagen. Sedan gick vi och tog en tupplur på någon timme eller två.

Det är skönt med semester.

Andra berättelser från vår resa

• Frukost på 4200 meters höjdFrukost på 4200 meters höjdDet är förbannat kallt. Jag har en funktionströja, en fleacetröja och en jacka på mig. Ändå fryser jag lite. Klockan är inte mer än runt sex på morgonen. Här går lägger man sig tidigt för […]
  • Läkarbesök i PuducherryLäkarbesök i Puducherry- Vi behöver mer malariaprofylax om vi ska till Andamanöarna. Det är söndag. Ovissa om att vi i övermorgon ska avboka biljetterna till öarna på grund av att monsunen inte är över där än, […]
  • Här är vårt 2012 – hur var ditt?Här är vårt 2012 – hur var ditt?Det är nu sex timmar kvar för oss på 2012. Framför mig ligger lite godispapper och vi skall snart gå upp på rummet och göra oss klara för kvällen. Vi är inte riktigt säkra på var vi skall […]
  • Rabiessprutorna billiga i IndienRabiessprutorna billiga i IndienEfter en hel del tänkande och vägande risk mot kostnad angående rabiesvaccination så pratade vi med en trevlig sjuksköterska på vaccinationskliniken igår. Efter mycket om och men kom hon […]
  • McLeod Ganj – Lilla TibetMcLeod Ganj – Lilla Tibet Efter en hisnande, och lite punkterad, busstur från Pathankot till Dharamsala så ankom vi till vårt gästhus Ladies Venture i övre Dharamsala, mer känt som McLeod Ganj. Plötsligt […]