Hemma igen, i McLeod Ganj

Tillbaka i McLeod Ganj

Tillbaka igen. Efter ett år är vi här igen. Norra Indien och McLeod Ganj.

Efter ett dygns resande från Kuala Lumpur kom vi fram tidigt på morgonen. Bussen rusade fram på de slingriga vägarna. Vi kastades fram och tillbaka i nattbussen och det var helt omöjligt att sova.

Väl framme träffade vi Linn och Jonas. Linn lärde vi känna förra gången vi var här. Ett år senare ses vi på samma plats igen. Skillnaden är att hon varit hemma i Sverige också. Det känns som ingen tid alls har gått. Dagarna med Jonas och Linn varvades med att besöka undervisning med Dalai Lama, långa frukostar, kortspel och avslappnade fikor. I tre dagar gjorde vi inte mycket annat än att prata.

Idag går vi in i ett retreat igen. Åtta dagar om medkänsla. Tystnad som vanligt. Tur att vi fått prata av oss.

Efter vårt retreat åker vi österut mot Sikkim och de avlägsna nord-östra staterna. Våra liv är verkligen omväxlande…

Andra berättelser från vår resa

• Fyra dagar i H.H. Dalai Lamas närhetFyra dagar i H.H. Dalai Lamas närhet Vi går omkring i McLeod Ganj och letar efter Dalai Lamas registration office. Alla vet vart det ligger och viftar oss glatt vidare när vi frågar, och till slut hamnar vi i en liten kö […]
  • Frukost på 4200 meters höjdFrukost på 4200 meters höjdDet är förbannat kallt. Jag har en funktionströja, en fleacetröja och en jacka på mig. Ändå fryser jag lite. Klockan är inte mer än runt sex på morgonen. Här går lägger man sig tidigt för […]
  • I Buddhas fotspår i BodhgayaI Buddhas fotspår i Bodhgaya Vi bestämde oss redan dagen efter vår kurs på Tushita att vi ville studera våra sinnen ännu mer. Efter några dagars pusslande med busstidtabeller och flygbiljetter åkte vi ner till […]
  • McLeod Ganj – Lilla TibetMcLeod Ganj – Lilla Tibet Efter en hisnande, och lite punkterad, busstur från Pathankot till Dharamsala så ankom vi till vårt gästhus Ladies Venture i övre Dharamsala, mer känt som McLeod Ganj. Plötsligt […]
  • Tidningsläsning i Mamallapuram Tidningsläsning i Mamallapuram Vi har läst den lokala tidningen Deccan Chronicle till frukost senaste dagarna. De inledande sidorna har dominerats av Anna Hazares hungerstrejk. Anna är en äldre man som bestämde sig att […]